Ці вправи використовуються в якості початкових етапів заняття музикою  або безпосередньо перед тим, як перейти до вокального виконання  - співів. Попередньо дорослий говорить , що для гарних співів спочатку треба навчитись правильно дихати, і в цьому допоможуть  веселі вправи . Кожна вправа одночасно являє собою веселу забаву , котра може потім повторюватись дітьми в години дозвілля.
 
Дві собаки
Розповісти дітям слідуючи цікаву історію, задаючи ним слідуючи емоційні образи.
-На вулиці бігали дві собаки – велика і маленька . Вони бігали дуже довго і дуже втомились. Підбігли вони одна до одної і стали поряд. При цьому вони шумно дихали. Зараз я беру чарівну паличку і перетворю вас в тих самих веселих собак , котрі гуляли на вулиці. Покажіть спочатку , як дихала велика собака. Уявіть при цьому ,що вона дуже-дуже велика. (діти , висунувши язики, показують , як дихала велика собака)
-Ні,-ця собака дуже втомилась , навіть задихатись стала від того що набігалась. Отже, її дихання буде частим. А ну покажіть яким. (іде показ дітей-часте дихання)
-Тепер покажіть, як буде дихати маленька собачка. „Голос” її дихання буде відрізнятись  від „голосу” дихання великої собаки? ( іде показ і порівняння дітьми)
-Залишилось показати , як ми по диханню можемо дізнатись ,що маленька собачка також набігалась і дуже втомилась. (діти показують різне дихання високими та низькими „голосами”)
-Дуже добре. А тепер я візьму чарівну паличку і перетворю вас на людей. Дякую за вашу старанність , тому що в цій грі ми з вами зробили зарядку для нашого дихання , а без правильного гарного дихання немає голосу. Тепер можемо співати.

Фантазія.

Пояснити дітям , що сьогодні вони знову будуть займатись тренуванням свого дихального апарату, і допоможе в цьому один звук – „ш”.
-Давайте згадаємо, коли  ми в житті чуємо звук „ш”. Він навіть може бути протяжним „шшшшшшшшшш”. Давайте повторимо його (повторити разом з дітьми протяжний „ш”)
Цей звук зустрічається ,коли :
-коли шелестить листя на деревах
-здувається повітряна кулька
-шумить море
-жариться картопелька на сковорідці
-шипить змія тощо
Діти при цьому імітують рухи, під час яких ми чуємо звук „ш”. Вимовляючи цей звук, руками показують морські хвилі, гілки, які колишуться від вітру тощо.
Ускладнюючи вправи, інші покази можна виконувати із зміною динаміки звуку „ш” – послаблюючи та підсилюючи його звучання.
 Безкінечні пісеньки
Якщо діти дещо уміють робити глибокий вдих перед початком співів, можна спробувати ускладнити завдання – розучити з дітьми особливу пісеньку . Такі пісеньки називають докучливі , або безкінченні. Спочатку з дітьми розучується текст пісеньки-скоромовки, потім показується , як вона повинна виконуватись: не перериваючи дихання, неголосно , щоб повітря економно витрачалось. Нехай в якості тренування діти спробують навчитись вимовляти ці строчки , не переводячи дихання , тобто не роблячи додаткового вдиху. По мірі того , як діти отримують навички вимовляння скоромовки, хай  навчаються співати безкінечну пісеньку на звуках різної висоти – піднімаючись все вище і вище по музичному звукоряду.
 
Музичні змагання.
Попередня підготовка. Напередодні з дітьми розучується простий ритмічний малюнок, який вони повинні запам’ятати і навчитись настукати його на барабані. Наприклад, дві чверті-дві восьмих-чверть. Спочатку діти повинні проплескати  цей малюнок долоньками. Потім кожному дається завдання  -  у вільний час навчитись відбивати цей ритм на барабані. Під час занять музики зробити вибіркову перевірку – чи  зможуть діти відстукати цей ритм. Після чого проводиться гра.
Для гри потрібно два барабани , які лежать на стільчиках перед дітьми. У першого гравця в руках барабанні палиці, за командою дорослого він відбиває цей ритм на барабані, потім передає палички іншому гравцю. Дорослий слухає, хто виконає ритм правильно , ті  і перемогли.
Змагання можна проводити багаторазово , вимагаючи виконати кожен раз різний ритмічний малюнок.
 
Сонячний оркестр
Попередня підготовка. Для проведення цієї розваги  знадобляться шумові іграшки  - свистульки , дзвіночки , бубон та ін. Напередодні дітям показують прийоми вилучення звуків з даних інструментів.
Дітям потрібно сказати, що люди завжди любили сонечко. Бо все наше життя на землі залежить від сонця. В давні часи до сонечка звертались за допомогою, щоб погода була хороша, на честь нього і ярмарки влаштовували, і іграшки виготовляли. Особливо до такого свята любили виготовляти іграшки музичні , щоб свистіли, тріщали , сонечко пробуджували. Сьогодні дітям пропонується  самим зробити шумовий оркестр, який буде присвячений сонечку.
Дітям показують корзину з шумовими музичними інструментами. Ось вони які, різні – сталеві, дерев’яні, глиняні. Діти знайомляться з тим , як можна грати на цих музичних інструментах. Після оволодіння дітьми навичками гри на різних шумових музичних інструментах, треба їх роздати дітям, створюючи тим самим „Сонячний оркестр”. Запропонувати дітям згадати будь-яку веселу  пісеньку, яку потрібно заспівати для сонечка в особистому супроводі. Після чого іде виконання пісні про сонечко  і одночасно звучить шумовий „Сонячний оркестр”. Для виконання цього завдання можна згадати народну пісеньку „сонечко – сонечко ,виглянь у віконечко”, котра співається  на двох сусідніх звуках  з додаванням знизу ходу на квартовий інтервал.
 
Ігри на дні морському
Примітка . Для того , щоб дітям було легше уявити себе мешканцями дна морського , добре  було б використати  зображення. Хай діти на малюнках чи на фотографіях  побачать морського коника, медузу, краба і золоту рибку. Зовнішній вигляд цих тварин можна співставити з пісеньками , які діти будуть виконувати . Можна вивчити текст слів , а наспів можна виконати імпровізовано.
В процесі гри іде повторення різних жанрів музики – пісні , таночків  і маршу. Сказати дітям про те, що зустрітись з цими жанрами можна будь-де – і на землі, і під водою.  Запропонувати дітям  вирушити в таку подорож. В залежності від того якого персонажа виберуть діти , пропонується уявити , під яку музику уявний персонаж міг  би танцювати. Треба повідомити дітей про те, що зараз всі разом співають вступну пісню для гри , а потім дорослий буде підходити  і питати , хто яким героєм себе уявляє. Завдання дітей   - передати характер свого персонажу  в жестах і танцювальних рухах. Отже, спочатку всі наспівують загальну пісню „Море хвилюється раз...” після чого педагог підходить по черзі до кожної дитини, яка повинна виконати танок свого персонажу  - в тому характері, який їй здається найбільш вдалий.
 
Співи „внутрішнім слухом”
Завжди ефективно діє прийом під назвою „співи „про себе”, коли за командою дорослого  частина раніше вивченого твору виконується звичайно, а частина – „мовчки”, проспівуючись тільки внутрішнім слухом . Такий прийом дозволяє краще мобілізувати дитячу увагу.
Одним із сигналів співу „про себе” є міміка дорослого  - зімкнуті губи , які дають умовний знак „співаємо про себе”. Такий сигнал використовується , якщо дорослий під час виконання   дітьми пісні грає на інструменті, акомпануючи загальному звучанню пісні . Якщо ж твір виконуються „а капелла”  або під фонозапис , то дорослий в цей час звичайно диригує хором .Тоді для того , щоб подати команду „співаємо про себе”, дорослий може зупинитись диригувати  під час конкретного моменту  - зжати пальці в кулак  і зупинити рухи рук , завмерши „на точці”.
На початкових стадіях використання цього прийому чередування різних прийомів співу – зручно проводити по одній строчці , причому на маленьких творах.


Copyright MyCorp © 2017