Використання нетрадиційних методів корекції вищих психічних функцій на  музичних заняттях в дитячому саду.

 

          Сьогодні здоров'я дітей (фізичне, психічне, естетичне) – це найактуальніша проблема дошкільної освіти в Україні.          

Статистика Міністерства охорони здоров'я показує, що від 70 до  80% обстежених дітей дошкільного і молодшого шкільного віку мають порушення психосоматичного характеру.          

Для більшості цих дітей характерні:

- швидка втомлюваність;            

- порушення сну (важке засипання, нічні страхи, відмова спати вдень);           

- схильність до алергії;           

- зниження захисних сил організму (ОРЗ, ОРВІ, шлунково-кишкові захворювання, захворювання дихальної системи);           

- підвищена чутливість до змін погоди;          

- порушення пам'яті, уваги, мислення, мови;           

- невпевненість в своїх силах,           

- запальність, образливість, тривожність.           

Нестійкою поведінкою діти подають нам сигнал про те, що вони погано себе почувають, втомилися або потребують нашої уваги.            

Щоб підвищити енергетичний запас дитячого організму і спрямувати його на розвиток, необхідна спеціальна організація виховного освітнього процесу. У цьому велику допомогу може надати мистецтво.           

Терапія мистецтвом  доступна для вихователів, вчителів, музичних педагогів і батьків. Тут не вимагається спеціальних медичних знань, адже терапія мистецтвом в педагогіці використовується не в буквальному розумінні «лікування», а в сенсі  «соціального лікування».

             Про вплив мистецтва на життя і здоров'я людей було відомо давно.  Ще на зорі людської цивілізації жерці, а потім і філософи, лікарі, педагоги використовували різні види мистецтва для лікування душі і тіла.            

Серед різних видів мистецтва найсильнішим засобом дії на людину є Музика. На думку Піфагора, «музика багато дає для здоров'я, якщо користуватися нею належним чином».

             Про дивні зцілення музикою є безліч свідоцтв в античних джерелах. Наприклад, Платон пропонував лікувати головний біль, ліками, що складаються з трав і обов'язково під спів магічного характеру. Він вважав, що без співу і музичного супроводу ліки втрачають лікувальну силу.

             Співець Орфей своїм співом пом'якшував душі не лише людей, але навіть диких звірів і птахів. А в «Одіссеї» Гомера рану головного героя лікували музикою і співом, після чого вона перестала кровоточити. Гомер вказує також, що співом і грою на лірі Ахілл усмиряв свою лють і гнів.

            Подальший розвиток цивілізації, а також результати наукових досліджень підтвердили факт позитивного впливу музики на різні системи організму людини:

 - серцево-судинну;             

- дихальну;             

- рухову;             

- ЦНС.

Чи граємо ми, співаємо або танцюємо, чи слухаємо  музику – ми змушуємо  тіло працювати. При співові працює діафрагма, легені, трахея, зв'язки, мова, губи, зуби. Задіяний травний шлях, посилюється кровообіг всього організму. При грі на музичних інструментах  розвивається моторика м'язів рук. В русі і танцях всі м'язи тіла отримують навантаження. Заставляючи працювати той або інший орган, музика включає і активізує відповідальну за нього зону мозку.

Важливими були зроблені висновки про те, що позитивні емоції від спілкування з музичним мистецтвом надають лікувальну дію на психоемоційну сферу людини, мобілізують його резервні сили. Ці висновки лягли в основу наукового обґрунтування використання музичного мистецтва в профілактичній і коректувальній роботі.

 Спираючись на велику кількість спеціальної літератури у музичні, логопедичні, фізкультурні заняття можна включити   наступні види діяльності:

- декламація (проза, мовні ігри і вправи);             

- мелодекламація;             

- дихальна гімнастика;              

- артикуляційна гімнастика;             

- пальчикова гімнастика;             

- пантоміма;             

- гра на музичних інструментах;             

- комунікативні ігри і танці;             

- театралізована діяльність;             

- ритміка;              

- логоритміка;             

- співи;             

- активне слухання музики;           

Дуже подобаються дітям мовні ігри і вправи. Вони містять:

- звуконаслідування (кап-кап, туп-туп, бах-бах, гав - гав);              

- тарабарські рими (ені-бені-раба);              

- дитячий фольклор (лічилки, потішки, дражнилки, примовки, скоромовки). 

            Широко використовуються на заняттях гри звуками:             

- жести, які звучать (плескання, клацання, шльопання, притупування);            

- ігри на музичних інструментах;                                                                                                             

-  артикуляційні і голосові ігри   (  свист, видихи, шипіння, кректання, вигуки, цокання);          

- фонематичні ігри (тарабарські рими, звуконаслідування).           

Реалізація вище перелічених видів діяльності в роботі з дошкільниками  вирішує завдання коректувальної допомоги і спеціальні завдання  музичного виховання.

            

Спеціальні завдання музичного виховання:

- формування інтересу і любові до музичного мистецтва;           

- формування образу і схеми тіла, уміння відчувати своє тіло і керувати ним;           

- розвиток координації загальної і дрібної моторики рук і ніг;           

- розвиток артикуляційної і мімічної рухливості, мовного слуху і мовної моторики;           

- розвиток мовного і співочого дихання, дикції, мовного і співочого голосу;            

- розвиток слухової уваги, відчуття ритму, темпу, музичного слуху;

- розвиток первинних навичок музикування.   

      

           Завдання корекційної допомоги:

- створення атмосфери прийняття, довіри, взаєморозуміння і активної взаємодії між педагогом і дітьми;          

- зниження емоційно-психічної напруги;          

- забезпечення можливості емоційного і рухового самовираження дітей;          

- розвиток кращого розуміння себе і інших;          

- формування комунікативних навичок;          

- розвиток психічних процесів: уваги, уяви, пам'яті, мислення, мови.

             У своїй роботі по корекції засобами музики можна використовувати сучасні методики і програми наступних авторів: О.В. Кацер, Т.А. Боровік, Т.Е. Тютюнникової, І.М. Каплунової, І.А. Новоскольцевої, О.В. Каратаєвої, А.І. Буреніної, Н.А. Щербакової.



Copyright MyCorp © 2017